سلولیت: علت‌، پیشگیری و درمان

سلولیت: علت‌ها، پیشگیری و درمان

سلولیت چیست؟

سلولیت در واقع همان چاقی موضعی واصطلاحی برای توصیف تجمع بافت چربی در ناحیه‌ ای از بدن است.
بد نیست بدانید که پدیده سلولیت در زنان رایج تر است و دلیل اصلی آن نیز می تواند هورمون زنانهٔ استروژن باشد که باعث می‌شود تا بیشتر چربی موجود در بدن زنان در اندام تحتانی، یعنی ران‌‌ها و باسن جمع شوند، جایی که سلولیت بیشترین بروز را دارد. در واقع سلولیت بیماری نیست؛ فقط نوعی ناهنجاری در زیبایی بدن ایجاد می‌‌کند. ازعوامل موثر در شکل‌گیری این ناهنجاری می‌توان به استرس، فعالیت بدنی کم، تغییرات هورمونی (بلوغ،  بارداری، شیردهی و یائسگی)، افزایش سن، ژنتیک و استفاده از داروهای ضد‌بارداری هورمونی اشاره کرد.
برای پیشگیری یا از بین بردن سلولیت راهکارهای متفاوتی وجود دارد که دراین مقاله به چند راهکار مفید اشاره می‌کنیم.

 

سلولیت: علت‌ها، پیشگیری و درمان

 

رژیم غذایی سالم و نوشیدن آب کافی

هر چه میزان مصرف پروتئین، فیبر، کربوهیدرات های ترکیبی و غذاهایی که مملو از اسیدهای چرب غیر اشباع هستند را بیشتر کنید، برای سلامت بدن و تناسب اندام و پیشگیری از سلولیت مفید‌تر خواهد بود. توصیه می شود که تا جای ممکن، از مصرف غذاهای شور، شیرینی‌جات، غذاهای نیمه آماده و الکل خودداری نمایید. استفاده بیشتر از غذاهای آب‌پز، بخارپز یا فرپز به جای خورش‌های پرچرب و انواع گوشت‌های سرخ کرده قرمز و سفید و سایر مواد غذایی سرخ‌شده در روغن‌های حیوانی یا گیاهی هیدروژنه و جامد اولین قدم برای پیشگیری از سلولیت است. هم‌چنین از میان مواد غذایی ضد سلولیت می‌توان به موز، گریپ فروت، تخمه آفتاب گردان، زنجبیل، ماهی چرب، روغن زیتون، کلم، جو دو سر، آووکادو و تخم مرغ اشاره کرد.
سعی کنید در طول روز دست‌کم ۱٫۵ تا ۲ لیتر آب بنوشید زیرا برای تنظیم فعالیت سیستم لنفاوی بدن بسیار موثر است. به یاد داشته باشید که کاهش سیستم جذب و دفع آن از لنف‌ها می‌تواند موجب شکل‌گیری سلولیت شود.

 

سلولیت: علت‌ها، پیشگیری و درمان

 

ماساژ 

ناحیه‌ای از بدن که دارای سلولیت است را روزانه ماساژ دهید تا جریان خون در آن نواحی بیشتر شود و مایع میان بافتی کاهش یابد و تنظیم شود. در این حالت است که پوست به مرور زمان سطح صاف‌تری پیدا می‌کند همچنین جریان لنفاوی در پوست باعث از بین بردن مواد سمی در لایه چربی می‌شود که ممکن است باعث التهاب و تورم بیشتر سلولیت شود. ماساژ سلولیت را می‌توانید با برس مخصوص و یا با کمک دست انجام دهید. منظور از برس مخصوص یا همان ماساژور سلولیت، مدل‌هایی است که روی بدنه خود دارای برجستگی‌های متعددی هستند که باعث ماساژ چربی‌ها می‌شود.

تصور نکنید که ماساژ دادن راهکار بیهوده‌ای است، در واقع این روش برای از بین بردن سلولیت‌ پا و باسن مؤثر است و زمانی که به صورت مداوم و طی چندین هفته ماساژ را ادامه دهید، تأثیرش را مشاهده می‌کنید. گفته می‌شود که بهتر است ماساژ دادن را قبل از حمام کردن انجام دهید. یکی دیگر از راهکارهای ضد سلولیت این است که هنگام حمام کردن را با چند دقیقه آب گرم و چند دقیقه آب سرد انجام دهید. این راهکار باعث گردش بیشتر خون می‌شود و در نتیجه جایگزین شدن بهتر سلول‌ها و بهبود متابولیسم بدن می‌شود.

 

سلولیت: علت‌ها، پیشگیری و درمان

 

ورزش

از آنجایی که سلولیت چربی است، اضافه وزن باعث بیشتر شدن سلولیت می‌شود و اگر می‌خواهید بدانید بهترین روش درمان آن چیست باید به دنبال انجام حرکات ورزشی مانند پیاده‌روی، دوی آهسته، شنا، یوگا و غیره باشید. به طور منظم ورزش کنید و سعی کنید این دوره زمانی سه بار در هفته و یا حتی بیشتر تکرار شود. با عرق کردن در حین انجام ورزش، مواد سمی را هم از طریق پوست خود دفع می‌کنید.

بهتر است چند حرکت ورزشی که به کاهش سلولیت بدن کمک می‌کند را بشناسید. در مورد این حرکات آنچه اهمیت دارد این نکته است که باید به تعداد زیاد و برای هر دو پا انجام شود. با انجام متداوم این حرکات آثار کاهش سلولیت بدن را مشاهده می‌کنید. ورزش کردن یک درمان قطعی سلولیت به شمار می‌رود.

 

سلولیت: علت‌ها، پیشگیری و درمان

 

مقالات دیگر