چرا باید چای سبز را در برنامه‌ی غذایی‌ خود بگنجانید؟

Banner-Articles-5-green-tea-skin-benefits-you-should-know-831166399

امیدواریم شما یکی از طرفداران چای سبز باشید چون تعداد نوشیدنی‌های طبیعی که به اندازه‌ی این چای مفید باشند، زیاد نیستند. تا جایی که بسیاری از متخصصان تغذيه معتقدند بهتر است چاي سبز را جايگزين چاي سياه كنيم. اگر شما دوست دارید همه چیز را درباره‌ی چای سبز بدانید، در این مطلب به بررسی خواص فوق‌العاده‌ی این نوشیدنی و بهترین زمان مصرف آن برای بهره‌برداری از خواص آن پرداخته‌ایم.
بدون شک خاصیت اصلی چای سبز میزان بالای آنتی‌اکسیدان آن، به خصوص فلاوونوئیدهای آن است. متخصصان تغذیه سفارش می‌کنند که به ‌طور مرتب چای سبز میل کنید به خاطر اینکه منبع طبیعی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کاتچین است. این ترکیب موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری‌ها فوق‌العاده عمل می‌کند. یکی دیگر از خواص قابل‌توجه چای سبز تأثیر آن در لاغری است. راز لاغری چای سبز در تحریک متابولیسم یا همان سوخت‌وساز بدن و مقابله با حالت احتباس آب است. برای رسیدن به این هدف لازم است که عادت‌های غذایی‌تان را تغییر داده و چای سبز را به سبک زندگی خود دعوت کنید.

 

چای سبز

 

خواص درمانی چای سبز

پیشگیری از ابتلا به سرطان

نوشیدن چای سبز را عاملی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان می دانند چرا که میزان آنتی اکسیدان های موجود در آن ۱۰۰ برابر تاثیرگذارتر از ویتامین C و ۲۵ برابر تاثیرگذارتر از ویتامین E است. (توجه کنیم که ویتامین‌های C و E به عنوان دو آنتی‌اکسیدان مهم مطرح هستند)

جوانی و زیبایی

دلیل اصلی ضد پیری بودن چای سبز وجود میزان قابل توجه آنتی‌اکسیدان به ویژه آنتی‌اکسیدان‌های موثر در حفظ شادابی و جوانی موجود در آن است. آنتی اکسیدان‌ها با به تعویق انداختن شروع روند پیری سلول‌ها، یکی از شاخص‌ترین عوامل برای حفظ سلامتی و شادابی سلول‌های بدن هستند.

 

 خواص بی نظیر چای سبز

 

پیشگیری از دیابت و تنظیم قند خون

چای سبز باعث کاهش قند خون می شود، از این رو به منظور پیشگیری از دیابت و کاهش قند خون در افراد مسن، مصرف چای سبز توصیه می شود.

کمک به کاهش وزن

اگر تصمیم دارید با مصرف چای سبز با چاقی و اضافه وزن خداحافظی کنید، باید برای مصرف آن در طول روز  برنامه‌ریزی داشته باشید و از مصرف این نوشیدنی گیاهی بدون برنامه پرهیز کنید.

جلوگیری از پیر شدن و افتادگی پوست

آنتی‌اکسیدان های موجود در چای سبز، سلول‌های پوست را در مقابل آسیب‌ها به ویژه رادیکال‌های آزاد، که یکی از عوامل ایجاد سرطان و افتادگی و آسیب به پوست، محافظت می‌کند. به این ترتیب چای سبز مانع از بروز سرطان، افتادگی و چروک خوردن پوست به ویژه پوست صورت می‌شود.

 

 خواص چای سبز

 

موثر در کاهش کلسترول

یکی دیگر از مزایای چای سبز، کاهش قابل توجه میزان کلسترول خون است. چای سبز میزان کلسترول بد را کاهش و میزان کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. این تاثیر مانع از بروز حمله‌ی قلبی و سایر بیماری‌های قلبی – عروقی می‌شود.

تاثیر بر درمان کبد چرب

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف چای سبز می‌تواند اثر رادیکال‌های آزاد و مواد مضر در کبد را پاک‌سازی کند. همچنین نوشیدن چای سبز در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی‌ها در اطراف کبد موثر است و می‌تواند تا حدود زیادی در درمان کبد چرب موثر باشد.

بالا بردن جذب مواد معدنی و پروتئین

اگر می‌خواهید میزان مواد معدنی و پروتئین دریافتی از مواد غذایی را افزایش دهید نیز توصیه می‌شود، که بعد از هر وعده‌ی غذایی یک فنجان چای سبز بنوشید. چون در این صورت بدن منیزیم، کاتچینها و ویتامین‌های C و E بیشتری جذب می‌کند. بهتر است بدانید که چای سبز به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان و ویتامین زیاد برای کودکان نیز مفید است. توصیه می‌شود روزانه یک مرتبه قبل از یکی از وعده‌های اصلی یک فنجان چای سبز (که با یک تا دو قاشق عسل شیرین شده است) به بچه‌ها بدهید.

 خواص چای سبز

 

روزانه چند فنجان چای سبز بنوشیم؟

متخصصان توصیه می‌کنند نوشیدن روزانه یک تا سه فنجان چای سبز بسیار مفید است؛ از طرف دیگر مصرف بیش از ۵ فنجان توصیه نمی‌شود چرا که احتمال بروز مشکلاتی مانند افزایش ضربان قلب، تحریک‌پذیری، بی‌قراری، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و حتی سرگیجه را افزایش می‌یابد. هم‌چنین باید مراقب باشید میزان چای سبزی که برای هر فنجان می‌ریزید، بیش از ۳ گرم نباشد. بنابراین اگر این نوشیدنی را مصرف می‌کنید، به یاد داشته باشید حداکثر روزانه ۱۰ گرم مصرف کنید.

بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز

دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب چای سبز ننوشید چون این نوشیدنی باعث بروز بی‌خوابی می‌شود. درست است که چای سبز خواص بالا و فوق‌العاده‌ای دارد اما بهترین روش این است که یک وقفه‌ی چند روزه بین دو دوره‌ی مصرف‌تان ایجاد کنید. بهترین روش برای پیشگیری از عوارض جانبی احتمالی چای سبز این است که چای سبز را به مدت ۱۰ روز مصرف کنید و سپس یک وقفه‌ی ۱۰ روزه ایجاد کنید. با این روش می‌توانید از ۱۰۰ درصد خواص فوق‌العاده‌ی آن بهره ببرید و سلامتی را ارتقا دهید.

 

 خواص بی نظیر چای سبز

 

طعم‌دهنده‌های چای سبز

چاي سبز خواص بسيار زيادي دارد، اما خيلي از افراد طعم اين نوشيدني‌ شرقي را نمي‌پسندند؛ در حالی که به سادگی می‌توانید این نوشیدنی را با انواع چاشنی‌هایی مانند دارچین، گل‌سرخ، بهار نارنج، نعنا، هل، ميخك و يا ليمو ترش تازه معطر و دلپذیر کنید.

مقالات دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *